Linda Jetsu aloitti räppäämisen 18 vuotta sitten ollessaan 13-vuotias. Räppi-buumi iski silloin kovaa Suomeen. Suurin vaikuttaja suomalaisista räppäreistä oli Suomen ensimmäinen ison yleisön räppiakti Fintelligens. Stockholm-Helsinki -kappale, joka lyriikoidensa mukaan vaikutti Suomen hiphoppiin kuin anaboliset steroidit, iski Lindaan kovaa ja inspiroi hänet räppäämään. Ulkomaalaisista Eminem, 2Pac ja The Game olivat myös merkittäviä vaikuttajia.
Linda kuuntelee nykyään räppiä erittäin laajasti UG-räpistä kaupallisempaan, Hervannan lähiön räpistä aina Cheekiin asti. Hän ymmärtää, että eri lähtökohdistä tuleva musiikki osoittaa eri puolia räpistä, ja antaa sille erilaisia mahdollisuuksia.
Heikomman puolesta puhuminen on muodostunut Lindan omassa musiikissa tärkeimmäksi aiheeksi. Taustalla on ollut rankkaa elämää työttömyyden, syrjäytyneisyyden ja päihdeongelmien kanssa. Hän on työelämässään ollut kontaktissa samanlaisten ihmisten kanssa. Nykyisellä Ladymafia-artistinimellään nainen haluaa antaa äänen niille, joista ei yleensä paljoa kuulu ja tehdä sellaista musiikkia, jota kadun asukit tuolla Tullintorin pihalla voivat ymmärtää.
Ladymafialta on ilmestynyt uusi musiikkivideo kappaleelle Ylpeitä ja Syrjäytyneitä. Linda oli aina halunnut tehdä musiikkivideon. Mahdollisuus tähän ilmeni hänen opiskellessa Nauhan Valo-valmennuksessa nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi, kun projektisuunnittelun osalta tuli tehdä näyttötyö. Ladymafia-artistina Linda haluaa korostaa itseään mahdollisimman vähän ja antaa huomion niille ihmisille, joista lyriikat kertovat. Täten hän antoi päihdetaustaisten nuorten ideoida videon ja päätti olla itse esiintymättä siinä. Yhden nuoren kanssa hän muokkasi kappaleen sanat uusiksi, ja Lindan mukaan lyriikoista tuli sen kautta parempia.
Monien viikkojen suunnittelupalaverien jälkeen oltiin valmiina kuvauksiin, mutta kuten kuvausprojekteilla on tapana, kaikki ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kahta päivää ennen kuvauksia näyttelijät peruuttivat, ja Linda joutuikin sitten kameran eteen – sillä kompromissilla, että laitettiin naamari päähän. Osa kuvattiin Hervannassa edustaen hänen menneisyyttään ja toinen osa Nauhan Vilusen kartanolla nykyelämän heijasteena.
Linda aloitti kuntouttavan työtoiminnan Krisillä 2015 ja tutustui Nauhaan jalkapallomatsien merkeissä. Kaksi vuotta kuntouttavaa ja työkokeilu Krisillä tuli täyteen. Tässä vaiheessa Linda soitti Nauhan huumekuntoutuskoti Villa Hockeyn johtajalle Jani Heinolle kysyen, pääsisikö tänne työkokeiluun. Tämä onnistui ja sopimusta on jatkettu sittemmin palkkatuella. Sivussa Linda on suorittanut nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan koulutusta.
Nuoriso-ohjaajan työ on opintojen myötä muodostunut siksi omaksi jutuksi. Nauha on iskostunut tärkeäksi paikaksi, ja parhaana puolena yhdistyksessä Linda näkee sen, että siellä tapaa hyvin erilaisia ihmisiä, kun taas monet muut yhdistykset keskittyvät tiettyyn ihmisryhmään.
Ladymafialta on tulossa nettijulkaisuun albumi, jossa on myös kappale Ylpeitä ja Syrjäytyneitä. Uusia biisejä pitää tehdä, ja Linda haluaa kysyä mielipidettä musiikkialan ihmisiltä siitä, miten niitä voisi muokkailla esimerkiksi Tampereen paikalliseen radioon sopiviksi. Albumiin sopii pistää kaikenlaista, mutta radio on erilainen alusta.
Vilusen Kartanon Sadonkorjuujuhlia Linda odottaa innolla päästäkseen kehittämään esiintymistaitojaan tulevia keikkoja ajatellen. Lavalla esiintyminen ei ole monelle veteraanillekaan itsestäänselvyys, ja siinä nainen tiedostaa olevan vielä hiomista.
Lindalla on intensiivinen esiintymistyyli, mutta ennen esitystä hän hakee ensisijaisesti rauhallisuutta ja hiljaisuutta. Hän muistaa yhden esityksen Club Tunnellissa, jossa hän tiesi ihmisten olleen sen verran sekaisin, että hän olisi voinut vaikka seistä lavalla pää alaspäin ilman, että yleisö olisi sitä erityisesti tiedostanut. Tällaisessa ympäristössä on vaikea päästä karkuun jatkuvaa älämölöä, ja näin Linda tajusikin, kuinka tärkeää on rauhallinen hetki hiljaisessa tilassa ennen esitystä.
Villa Hockeyn 15-vuotisjuhlien esitys oli erilainen, koska Linda tiesi yleisön olevan, ei ainoastaan tuttuja täynnä, vaan juuri hänen kohdeyleisöään eli päihdeongelmataustaisia, jotka yrittävät rakentaa uutta elämää. Siitä hän sai ison energialatauksen ja halusi ottaa mahdollisimman paljon kontaktia yleisöön. Club Tunnelissa artisti oli esiintynyt iso huppu päässä, mutta tällä kertaa kasvot olivat selkeästi näkyvillä. Ennen esitystä Linda oli miettinyt, kannattaisiko pitää aurinkolaseja päässä, ja lopulta hän päätti sitä vastaan, koska se edustaa monille yleisön jäsenistä juuri sitä vanhaa kenttäelämää.
Tulevaisuudessa Linda haluaisi saada korkeamman asteen koulutuksen sosionomiksi. Suurin haave on kuitenkin järjestää vähävaraisille nuorille jonkinlainen nuorisotila, joka toimisi Villa Hockeyn tapaan yhteisöllisyyden, avoimuuden ja rehellisyyden hengessä. Täällä nuoret saisivat itse kehittää toimintaa.
Vaikka nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaminen on selvästi etusijalla, on musiikin tekeminen kuitenkin ollut pitkään rakas harrastus, jolla Linda kanavoi omaa olotilaansa. Yksi tavoite musiikkiuralla kyllä on: päästä ensimmäisenä naisräppärinä kautta aikojen esiintymään Blockfestiin, vaikka sitten pienimmälle lavalle. Sisukas nainen uhkasi jopa rakentaa vaikka oman lavan. Muita keikkakutsuja on kyllä tullut, mutta hän menee vasta, kun on täysin valmis. Omaa kokemustaan Linda haluaisi myös käyttää hyväkseen tuottamalla jonkin nuoren artistin musiikkia.
Linda sanoo huomanneensa joidenkin ihmisten puhuvan paljon heikommista ja heidän auttamisesta tekemättä kuitenkaan asioiden eteen juuri mitään. Linda itse on elänyt sitä elämää, tuntee paljon kaltaisiaan ja tekee töitä näiden kanssa ja parissa. Heitä hän yrittää auttaa sosiaalityössään ja heidän puolesta puhua musiikissaan.
Ylpeitä ja Syrjäytyneitä -kappaleen eräät lyriikat saivat inspiraatiotaan Lindan vuosia sitten itsensä hirttäneestä ystävästä: ”Kuulen äänen haudan takaa, ota mikki käteen ja levitä sanaa.” Todellakin, kannattaa ottaa tuo mikki käteen nyt, vielä kun olet maan päällä etkä sen alla.
Teksti ja kuvat: Janne Karjalainen
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?