Kohti vegaanisempaa ruokavaliota

Hyvin suosittu vegaaninen ruokavalio on alkanut kiinnostaa yhä useampia, vaikka sen aloittaminen koetaankin usein hankalaksi ja liian työlääksi. Monien ihmisten ruokailu on rutiininomaista, ja tutut ja turvalliset ruokalajit on opittu kotona jo varhain. Uudet ja oudot raaka-aineet saavat peukalon keskelle kämmentä kokeneellekin kotikokille. Mitä kautta kokeilua kannattaa siis lähestyä? Miten Sinä voit aloittaa?

Ensimmäisenä on hyvä pitää mielessä, että suurta muutosta ruokavaliossa on harvoin helppoa saavuttaa käden käänteessä. Muutos, oli se minkälainen muutos tahansa, vaatii aina hieman aikaa ja kärsivällisyyttä. Siirtyminen kannattaa siis ajoittaa sellaiseen elämäntilanteeseen, jossa ylimääräisiä stressi- ja häiriötekijöitä on mahdollisimman vähän. Tällä tavoin pystyt todennäköisesti onnistumaan siinä ilman suurempaa hermojenkiristelyä.

Jos kaikki kerralla -tyyli tuntuu itsestäsi liian radikaalilta, voit myös aloittaa pienin askelin. Yksi tapa voi olla kokeilla esimerkiksi punaisen lihan jättämistä pois ruokavaliosta, ensin joksikin aikaa, ja pikkuhiljaa karsia pois loputkin eläinperäiset tuotteet. Toinen tapa on valita viikosta muutama päivä, jolloin valmistaa vain täysin vegeä ruokaa ja sallia itselleen vielä muina päivinä eläinperäisiä raaka-aineita. Kauppareissuilla moni kokee käteväksi vaihtaa tuote yksi kerrallaan sitä korvaavaan vaihtoehtoon, kuten lehmänmaito kaurajuomaksi ja liha vaikkapa tofuksi tai nyhtökauraksi. Asteittain toteutettuna muutos voi tuntua lempeämmältä, ja sen omaksuminen helpommalta.

Ei ole syytä myöskään unohtaa omia lempiruokiaan, sillä lähes kaikki ne ovat helposti muunneltavissa vegaaniystävälliseen muotoon. Omia makunystyröitä hivelevien ruokien kautta onkin turvallista siirtyä kohti aivan uusia makumaailmoja, joihin vegaanisessa ruuassa saadaan usein vaikutteita kaukomailta asti. Reseptejä löytyy pelkästään internetin kautta tuhansittain eikä ole lainkaan tavatonta törmätä aasialaisvivahteisiin ohjeisiin. Suosittuja ovat esimerkiksi intialaiset, hieman tulisemmatkin mausteet.

Tutustu oman alueesi kahvila- ja ravintola tarjontaan, sillä ne ovat pullollaan toinen toistaan maukkaampia herkkuja ja ruokia. Vaikka joku annos kuulostaisikin korvaasi vähintäänkin epäilyttävältä makuyhdistelmältä, anna sille rohkeasti mahdollisuus. Saatat löytää itsellesi uusia mieltymyksiä joita voit soveltaa myös omassa kokkaamisessasi. Työpaikoista ja kouluista riippuen heilläkin saattaa olla tarjolla vegaaninen vaihtoehto. Ota selvää kysymällä.

Jälkiruuallekin on aina paikkansa, joten voit hyödyntää alkavaa innostustasi ja jo valmiiksi oppimaasi myös leivonnan puolella. Muista tälläkin saralla omat suosikkisi ja tee niistä jopa entistä parempia. Netistä löytyy äärimmäisen selkeitä ohjeita vegaaniseen leivontaan ja siihen kuinka esimerkiksi kananmuna saadaan reseptissä korvattua monin eri tavoin. Et siis joudu luopumaan mistään herkuista, vai olisitko voinut uskoa, että jopa marengit ovat mahdollista tehdä ilman valkuaisvaahtoa? Kovin moni ei nimittäin olisi uskonut.

Ota kaikki ilo irti netin keskustelupalstoista- ja ryhmistä. Niiltä saat kullanarvoisen vertaistuen lisäksi äärimmäisen paljon vinkkejä ja tietoa uusimmista ruokatuotteista. Facebookissa on edustettuna vegaanisia ruokaryhmiä, joita löytyy niin yleisluontoisina kuin myös kaupunkikohtaisina. Ronskimman ja rasvaisemman ruuan vannoutuneet kannattajat ovatkin kokoontuneet saman ”Sipsikaljavegaanit” ryhmän alle, jossa lautasella ei nähdä useinkaan mitään liian terveellistä.

Yhteishenki on näissä ryhmissä äärimmäisen hyvä ja muita vegaaneja autetaan mieluusti. Esitä siis mieltäsi askarruttavia kysymyksiä ja saat vastauksen lisäksi parhaimmillaan ihania tsemppiviestejä. Virheet kuuluvat kaikkiin elämänvaiheisiin ja harvemmin niiltä tässäkään yhteydessä säästyy. Varaudu siis siihen, että tulet kohtaamaan tilanteita, joissa tajuat tekemäsi mokan vasta jälkeenpäin ja koet siitä kauhean huonoa omaatuntoa. ”Kuinka saatoinkaan olla niin tyhmä!” Älä anna näiden epäonnisten sattumusten lannistaa vaan käytä tilaisuus oppimismahdollisuutena.

Kun olet päässyt kunnolla alkuun, huomaat  innostuksesi kasvavan kasvamistaan ja löydät itsesi neuvomasta pian seuraavaa matkansa alussa olevaa. Nauti siis kaikista niistä positiivista asioista, joita vegaaninen ruoka saattaa elämääsi tuoda. Moni uusi ystävyyskin on alkanut kaupan hyllyjä tutkiessa.

Maukkaisiin ruokahetkiin!

Teksti: Jenni Salonen

Artikkelikuva: Wikipedia Common (linkki kuvaan )

Kuvituskuva: Wikipedia Commons (linkki kuvaan)

1 Comment

  1. Loisto juttu Jenni! Mitäs juttuja olet itse valmistamista pitänyt parhaina herkkuina? Linkkiä resepteihin haluaisin niihin. 🙂

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.