Tietokoneen komentamat autot näyttäisivät olevan tulossa, halusimme tai emme. Suomen teiden valloitus voi hieman venähtää kiitos lumen, loskan ja sohjon. Automatisoitujen autojen erikoispiirre on, että ne tottelevat liikennesääntöjä täsmällisesti. Ne eivät koskaan tekstaa, kärsi väsymyksestä, aja päihtyneenä tai ole tunnekuohun vallassa. Lisäksi itseohjautuvat autot voivat kommunikoida toistensa kanssa ja ymmärtäen toistensa aikeet.
Mutta mitä sitten kun sattuu se välttämätön onnettomuus? Lapsi juoksee keskelle tietä. Automatisoidun auton reaktiokyky on paljon parempi kuin ihmisen, F1-kuljettajatkin voivat vain kadehtia. Entä, jos roboauto joutuu tilanteeseen, jossa sen pitää valita kuka pelastuu? Samaisessa tilanteessa tavallinen ihminen vain reagoi vaistomaisesti tilanteeseen ja hänen mahdollisuudet tietoisesti vaikuttaa lopputulokseen ovat käytännössä olemattomat.
Ehkä filosofit pääsevät vihdoin tekemään käytännön työtä, jolla on vaikutusta tavallisen ihmisen elämään? Kun tietokone pitää opettaa päättämään, kuka pelastetaan millaisessakin tilanteessa. Joutuvatko filosofit tulevaisuudessa oikeuden eteen itseohjautuvien autojen tekemien päätösten takia?
Vai annetaanko markkinoiden päättää, miten tämä moraalinen dilemma ratkaistaan? Myydään yhtä mallia, joka priorisoi kyytiläisten henget ja toista mallia joka pelastaa ulkopuoliset. Kumman mallin sinä valitsisit? Vai tuleeko autoihin erillinen egoisti-moodi, minkä omistaja voi aktivoida?
Tämä pikainen raapustus oli kirjoitettu erään luvun pohjalta, joka löytyy Yuval Noah Hararin kirjoittamasta 21 oppituntia maailman tilasta -kirjasta. Koska aihe oli kiehtova, päätin jakaa kirjailijan näkemyksiä. Valitettavasti tämä ei ole sponsoroitu kirjoitus tai mainos — kukaan täysjärkinen ei maksaisi meille.
Suomessa kuolee vuosittain yli 200 ihmistä liikenneonnettomuuksissa ja vakavasti loukkaantuu 800-900 ihmistä. Mikäli roboautot valtaavat Suomen tiet, nämä luvut laskisivat väkisin. Merkittävä osa auto-onnettomuuksista on seurausta ihmisten tyhmyydestä. Eikä itseohjautuvia autoja päästetä massoina teille ennen kuin ne ovat varmasti turvallisempia kuin ihmiset ratissa.
Onnettomuuksia kuitenkin sattuu aina. Tulevaisuudessa meillä on autot, jotka voivat vaikuttaa siihen kuka pelastuu. En ole koskaan kuullut kenenkään Suomessa julkisesti miettivän, että kenen tulisi päättää näistä asioista. Filosofien, eduskunnan, yritysten vai tavallisten ihmisten? Lainsäätäjät varmaan innostuvat, kun kerrankin heidän tuotoksiaan seurattaisiin pilkun tarkasti.
Oma lukunsa on, että mitä tehdään niille kaikille kuljetusalan työntekijöille, joista tulee hyödyttömiä, kun itseohjautuvat kulkuneuvot lyövät itsensä lopullisesti läpi. Mihin ajattelit uudelleen kouluttaa yli keski-ikäisen rekkakuskin, joka ei ole elämänsä aikana tehnyt muita hommia kuin ajanut ja lastannut? Netistä onkimieni epämääräisten lukujen mukaan tavarankuljetus-, linja-auto- ja taksi-ala työllistävät yhteensä noin sata tuhatta henkeä Suomessa.
– E
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?