Aloittelevan sisällöntuottajan elämää

Kuvakaappaus Youtubesta

Tässä artikkelissa eräs Nauhalainen, joka myöskin tekee sisällöntuottamista streamauksen ja videoiden teon muodossa, kertoo omasta taustastaan, kokemuksistaan, turhautumisistaan etc sisällöntuottamisen parissa.

Pientä taustaa

Kuva: Commodore 64. Wikimedia Commons

Olen ollut pelien suurkuluttaja jo lapsesta lähtien, Commodore 64:sta nykyaikaiseen peli-pc:hen. Ensimmäinen pelilaitteeni olikin siis edellämainittu 80-luvulla melko legendaariseen statukseen noussut Commodore 64, jolla pelejä tulikin pelattua reilusti kasetilta. 

Pelit latautuivat hitaasti nykyisiin laitteistoihin verrattuna. mutta se ei välttämättä ollut paha asia, koska ehtipä siinä väliaikana tekemään kaikenlaista, kuten käymään pyöräilylenkillä, hiihtämässä, kävelyllä, mutaisessa ojassa uimassa ja mitä muuta pienen pojan mieleen tulikin.

Kotiin tullessa olikin sitten peli lataantunut ja odottamassa pelaajaansa.  Uutuudenviehätys oli siihen aikaan hyvin kova, koska pienetkin graafiset parannukset peleissä tuntuivat suurilta teknologisilta askelilta. Muistojeni mukaan suosikkipelejäni olivatkin tuohon aikaan Bubble Bobble, Giana Sisters, Rambo 3, Thunder Blade sekä kaikkien joystickien pahimmat viholliset, Summer & Winter Games.

Commodorea seurasi toinen kuuluisa laite nimeltä Nintendo Entertainment System, joka paremmin tunnettaneen nessinä. Tällä laitteella tulikin reilusti pelattua kaikenlaista, kuten Mario ykköstä, kakkosta ja kolmosta sekä Nintendo World Cuppia. Nintendolla pelit latautuivatkin paljon nopeammin pelimoduuleiden ansiosta. Kavereiden seurassa näistä peleistä Nintendo World Cup oli ehkäpä suosituin.

Kuva: Nintendo Entertainment System (NES). Wikimedia Commons

Nintendon ohjaimet eivät olleet välttämättä niitä kaikkein ergonomisimpia, joten puutuneet sormet ja kädet olivat usein seurauksena monesta pelitunnista, tosin itse kehitin ohjaustyylin jossa asetin ohjaimen pöydälle ja pelasin sen päällä, toisin kuin mainstream tyylillä eli ohjain kädessä.

Kuva: Super Nintendo Entertainment System (SNES). Wikimedia Commons

Nintendosta sitten siirryttiinkin nopeasti Super Nintendoon jossa grafiikat jo olivat huomattavasti paremmat kuin Nintendossa ja ohjaimenkin ergonomiaa oli parannettu. Paljon aikaa tuli käytettyä Super Mario Worldin sekä Mario Kartin parissa tällä konsolilla!

Super Nintendo sitten olikin viimeinen konsoli jonka omistin, koska sen jälkeen siirryin kokonaan PC aikaan, jossa käyttöliittymänä toimi Dosin ja Windows 3.11 yhdistelmä. Alkuajan suosikkipelejä olivat muun muassa Star Control 2, Civilization sekä Colonization.

Tuosta pikakelauksella nykyaikaan, jossa viimein päätin että voisi olla oikeastaan mukavaa ruveta tekemään jotakin puolihyödyllistä tuolla masiinalla, kuten pelata pelejä, mutta tekemällä niistä videoita ja striimailemalla niitä.

Alkuaskeleeni sisällöntuottajana

Aloitin tämän sisällöntuottaja homman noin vuosi sitten, 2020 alkupuolella. Aivan aluksi tein kokeeksi streamausta facebookissa, suurina ongelmina olivat oikean äänitasapainon saavuttaminen ja monet tekniset ongelmat joihin törmäsin streamausta tehdessäni. Hieman tästä myöhemmin, eräs kaverini rohkaisi minua tekemään enempi videoita Youtubeen, en aluksi editoinut videoita ollenkaan, mutta sitten löysin hyvän ja ilmaisen videoeditorin nimeltä Olive, joka sopi käyttötarkoituksiini oikein mainiosti.

Kuva: Juha K, eräästä projektista

Innostus oli alussa oikein kovaa ja vietinkin huomattavat määrät tunteja etenkin editoidessa sisältöä, lisäillen meemejä, siirtymiä, laitellen musiikkiraitoja taustalle ja totta kai kommentoiden peliä.

Mikä siis minut innosti aloittamaan sisällöntuottamisen? Ehkä se oli tarve kehittää puhetaitojani, ehkä syynä oli parantaa sosiaalisuuttani ja lisätä enemmän sisältöä omaan elämääni tuottaen sisältöä toisille, kuka tietää. Voisi ajatella että videoiden tekeminen on helppoa, samaahan minäkin ajattelin, mutta siinä on monenlaista asiaa mistä pitää huolehtia.

On mietittävä näyttääkö tämä video hyvältä, onko se kiinnostava, viihdyttääkö se? Näyttääkö thumbnail (pikkukuvake) hyvältä ja houkutteleeko se klikkaamaan, mitä laitat videon tageihin parantaaksesi näkyvyyttä. Myös pelin valinta on huomattava osa pelitubettajan ja streamerin elämää, on mietittävä onko tätä peliä mukava pelata, onko toisten mukava katsella pelaamistasi ja miljoona muuta päätöstä. Päätöksen teko on itselle ollut aina heikko puoleni joten valintojen tekeminen on itselleni hyvin vaikeaa sisällöntuotannossa, etenkin juuri pelin valinnassa.

Mikä tässä on mukavaa?

Sisällöntuotannossa pidän etenkin siitä kuinka esimerkiksi editoinnissa pääsee todella toteuttamaan itseään ja pääsee tuomaan itseään ja persoonallisuuttaan esille editointityylillään. Olen huomannut luovuuteni parantuneen melkoisesti editoinnin aloitettuani, eikä editointi itsessään ole mitenkään kovin hankalaa. Pidän kommenteista, olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia, tosin negatiivinen palaute usein auttaa itseäni tiedottamaan heikkoudet ja työskentelemään niiden parissa enemmän, positiiviset puolestaan rohkaisevat tekemään enemmän sisältöä, joten hyvä tasapaino kommenteissani on mielestäni puolet negatiivisia ja puolet positiivisia.

Sisällöntuottamisen haittapuolet?

Teet sitten streamausta tai videoiden tekoa, niin tahtia on pidettävä päällä. Uutta laadukasta sisältöä pitäisi tulla jatkuvasti, jotta voisit toivoa kasvattavasi kanavasi tilaaja/seuraajakunta, joten hyvin helposti sinulle saattaa tulla stressiä asiasta. Etenkin jos tuntuu siltä että kanavasi junnaa paikallaan. Joten on hyvä idea pitää taukoa aina välillä, koska video burnout on todellinen asia ja se saattaa iskeä helposti.

Mitkä ovat omat fiilikseni ja kokemukseni tästä puuhasta?

Itse olen oppinut paljon aloitettuani sisällöntuottamisen, aikaisemmin kuvankäsittely oli itselleni hyvin haastavaa, mutta aloitettuani tämän puuhan, oli sitä aika lailla pakko tehdä thumbnailien muodossa ja taidot ovat sen vuoksi kehittyneet melkoiseti. Samaa voi sanoa videoeditoinnista, se tuntui alussa hyvin haastavalta, mutta oikeilla työkaluilla sekin on loppujen lopuksi hauskaa puuhaa ja sillä pääset helposti toteuttamaan itseäsi ja omaa visiotasi siitä, mitä haluat muiden näkevän.

Mutta muutkin streamaavat, mitä järkeä sinun on streamata?

Koen itse tekeväni streamejä omalla yksilöllisellä tyylillä, jolla pyrin poikkeamaan muista, pitävätkö kaikki tyylistäni? Eivät luultavasti, mutta enpä tässä puuhassa pyrikään vetoamaan jokaisen makuun. Pyrin vain tekemään streamausta omalla tyylilläni ja tässä onkin jutun ydin, pyrin tarjoamaan erilaista sisältöä joka poikkeaa muista.

Miten pidät motivaatiotasi yllä?

Suoraan sanottuna, motivaation ylläpitäminen on yksi hankalimmista asioista tässä puuhassa, on hankalaa pitää motia yllä, jos minkäänlaista kehitystä ei tunnu kanavalla tapahtuvan. On parempi keskittyä tekemään sellaista sisältöä mitä sinä haluat tehdä, ei välttämättä samoista aiheista joista moni muu tekee samaan aikaan sisältöä jos se ei tunnu sinulle sopivalta. On myös muistettava pitää huolta itsestään ja kunnostaan, pyrkien välttämään burnouttia esim käymällä lenkillä, pitämällä taukoa streamauksesta/videon teosta kun tuntuu siltä ettei vain jaksa sitä juuri nyt tehdä.

Loppusanat

Toivottavasti tämä auttoi valaisemaan edes jollakin tavalla jotakuta, joka on miettinyt miltä tuntuu olla sisällöntuottaja ja on aidalla sen suhteen että aloittaisiko oman kanavan. Tämä tarjosi myös itselleni hyvän tilaisuuden esittää omia tuntojani ja kokemuksia sisällöntuoton parissa. Mutta eipä tässä muuta, joten hyvää tulevaa kesää kaikille!

Teksti: Juha ”Rummi” K.

Kirjoittaja pitää yllä Youtube ja Twitch kanavia joihin linkit löytyvät alta:
https://www.youtube.com/channel/UCvZVQEKMGQAkKJyFOIpshOw
https://www.twitch.tv/rummiplays

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Vastaa